laatste wijziging 21 Juni, 2009

homeCalifornie 2009yucatanmarsa_alamcuracao2002 californieturkijelondenmalediven

Na een lange vlucht van ruim 11 uur kwamen we dan eindelijk aan in Mexico.

We hadden voor deze reis comfort class geboekt bij Martinair en we moeten zeggen wel lekker veel been ruimte en keuze uit wel 10 speelfilms.

1Bij het verlaten van het vliegtuig werden wij verwelkomt door een warme klamme deken. Na een korte douane afhandeling en het ophalen van onze koffers, konden we op weg naar buiten. Hier stond onze reisbegeleider te wachten om ons naar het eerste hotel te brengen. Xbelemque een leuke hotel met een inrichting waarvan je de indruk hebt  dat je in een museum bent.

Vandaag zou een best wel drukke dag worden zo in het begin van de vakantie. 's Morgens vroeg eerst maar naar de supermarkt ver op in de straat om voor ons ontbijt te zorgen. Terug in het hotel Alamo gebeld en gevraagd hoe het nu verder gaat met het ophalen van de huurauto. We konden het zo regelen dat we nu de auto konden ophalen bij de Wallmart supermarkt een kleine 20 minuten lopen vanuit ons hotel. Eerst hadden we nog de indruk dat alamo daar ergens in de buurt een vestiging had maar nee het was een klein bureautje in de wallmart zelf.

De auto voor de komende weken is een Chevy ofwel voor onze begrippen een Opel Astra met gelukkig een airco maar helaas zonder radio of iets van die strekking. Snel weer terug rijden naar ons hotel, koffers in de ruime kofferbak en op weg naar onze eerste bestemming van deze vakantie.

Er waren twee mogelijkheden om bij Ek Balam te komen of via de tolweg of de oud weg binnendoor. We kozen de laatste optie, omdat we vandaag toch niet het totale programma van de reis zouden volgen. De weg was saai alleen maar rechtdoor rijden met zo af en toe een dorpje. Die dorpjes waren echt armoede, rieten huisjes zonder een raam of iets dergelijks erin. Maar kennelijk zitten ze daar niet zo mee en zijn ze blij met een dak boven hun hoofd. Wel viel op dat alle schoolgaande kinderen een uniform aan hadden en een rugzak van Unicef.

Na ruim 2,5 uur rijden kwamen we bij Ek Balam aan. Na eerst nog een verkeerde afslag te hebben genomen en we in het dorp zelf uit kwamen, stonden we dan eindelijk op de parkeerplaats. Het entree cancumwas $25 nee geen dollar maar Peso’s echter ze schrijven ook $. Het is een klein tempel complex met een klein gedeelte dat gerestaureerd is. We zijn bij de hoofd tempel omhoog geklommen en hadden een prachtig uitzicht over de gehele omgeving.

Na dit bezoek zijn we verder gereden richting ons tweede hotel in Valladolid. Hotel San Clemente ligt aan het hoofdplein in dit stadje. Echt een gezellig plein zoals je dat in elke Mexicaanse film zou verwachten. Na het inchecken zijn we lekker de rest van de middag in het zwembad gaan zwemmen en in de zon liggen luieren.

vallodilad mexico
's Avonds zijn we volgens aan wijzigingen van Lonely Planet naar een soort marktachtige eet winkeltjes gegaan precies aan de andere kant van het hotel. Verschillende eetwinkeltjes bieden daar hun  eetwaren aan die je dan in het midden kan eten. We hebben daar vaan $68 gegeten nog geen 6 euro voor twee personen.

s morgens eerst nog een ontbijtje bij ons restaurantje

En dan op weg naar een van de beroemde ruines van Mexico en de maya's Chichen Itza. Hoe dichter we bij de ruines kwamen hoe toeristischer het werd, grootte parkeer terreinen voor touring bussen met restaurants en souvenirs. Ook de hoeveelheid souvenirs langs de kant van de weg nam toe.

Toch viel het dan mee dat er niet zo heel veel auto's stonden. Bij de ingang van de ruïne werden we meteenchitzen itza aangesproken door gidsen, maar de hoogte van de prijs zo een 400 tot 500 peso’s vonden we iets aan de hoge kant. Via een pad door het bos kwamen we bij een groot open veld met aan de linkerzijde de arena van het ballenspel en aan de rechterzijde de beroemde piramide. Helaas was niet meer mogelijk om de piramide te beklimmen de hoeveelheid aan ongelukken en graffiti heeft men er voor gekozen gedeelten van tempels en dus ook de piramide af te zetten. Dit is wel erg jammer maar goed we lopen langs de piramide naar de tempel van de krijgers en luisteren naar een gids die net bezig is met zijn verhaal. (zo hebben we dit meerdere keren gedaan bij grote groepen, zo kregen we toch heel wat mee) Ook deze tempel was af gesloten. Terug langs de piramide naar de grote arena van het ballen spel. Een soort basketbal echter dan met een zwaardere bal die door een grote stenen ring geworpen moest worden.

chichen itzaVia een ander pad kwamen we uit bij ruines die kleiner waren zoals een observatorium en kleinere piramides. Op de padden tussen alle gebieden zaten Mexicanen hun hand snijwerken te verkopen. Ook wij hebben ons laten verleiden om twee houten poppetjes te kopen.

Chichen Itza is door de eeuwen heen wel erg mooi in takt gebleven de piramide staat er nog steeds erg mooi bij en ook het ballenspel kunnen ze volgens mij zo weer een spelletje spelen.

chichen itza

De weg ging verder door de bossen op weg naar Merida de eerste plaats waar we langer zouden blijven dan 1 nachtje. Aan de rand van Merida was het te merken dat het om een grote stad ging. Een ringweg om de stad heen en op de wegnaar het centrum aan de rand van de weg een grote benzine station van PeMex recht daar tegen over was een supermarkt waar we meteen onze inkopen deden.

Ons hotel Maya Yucatan lag in het centrum van Merida een straat achter het centrale plein. De kamers waren eenvoudig en ruikte een beetje muf.

Verder de dag per voet Merida verder bekeken, wel even wenen hoe druk het op straat is met auto's en voetgangers veel meer dan de afgelopen dagen.

2Vanuit Merida gingen we eerst nog even langs de grote supermarkt voorons ontbijt en de daarnaast gelegen benzine station, met een zowel gevulde buik als benzine tank konden we aan onze lange dag beginnen.

Uxmul was van daag de ruines die we zouden bezoeken, we hadden er al veel van gelezen en volgens1 een aantal berichten zou het mooier zijn dan Chichen Itza. Ook bij Uxmal was het erg rustig nog maar weinig auto's stonden op het parkeer terrein. Het valt ons wel op dat je overal 30 peso’s voor videocamera moet betalen. Echter Nederlanders die we zijn laten we deze in de rugzak zitten en halen die later wel eruit. Niemand die erna er iets van zegt. Uxmal ligt wat meer in de bossen en je loopt meteen tegen de piramide aan, die in tegenstelling tot andere een ovaal van basisvorm is. Langs de linkerkant komen we bij Palacio del Gobernador boven aan gekomen staat er naast dit paleis een kleine tempel Casa de las Tortugas, huis van schildpadden die in de maya cultuur symbool waren voor de regen. Vanaf het paleis heb je al een prachtig uitzicht maar als je op de grote piramide ernaast staat, dan is het uitzicht er geweldig. Je kijkt uit over de gehele omgeving over de jungle, ik kan mij heel goed voorstellen dat een gedeelte uit een Star Wars film hier is opgenomen. Beneden weer aan gekomen lopen we weer door zo'n ballen spel arena heen richting de daar achter gelegen Cuadrangulo de las Monjas een groot vierkant gebouw met een grote binnenplaats. De muren 2zijn mooi versierd met afbeeldingen van slangen en figuren. Wat ontzettend mooi gemaakt allemaal en zo met de hand.

In Campeche was het even zoeken naar ons hotel America omdat we geen route beschrijving hiervan2 hadden gekregen. Het hotel lag midden in het centrum vlak bij de zee en een oud fort. De kamer was de tot nu toe slechtste die we hadden, een klein raampje hoog boven in de kamer zou een uitzicht moeten kunnen geven maar dan moet je wel op je tenen staan. Gelukkig maar voor 1 nachtje. Als we de auto bij een ander hotel hebben geparkeerd en terug zijn op de kamer begint het net ontzettend hard te regenen. Na een uurtje is het weer rustig buiten en verkennen we even de omgeving. Vanuit ons hotel lopen we richting de boulevard en kijken uit over de golf van Mexico, de zee is nog steeds er onrustig en het ziet er naar uit dat er vanavond nog wel meer zal gaan vallen. We lopen langs het oude fort en schuin daar tegen over staat een kermis altijd leuk om  even te kijken.

1 1

Dinsdag 26 september 2006

Vandaag zou weer een echter rij dag worden, al is dat ter afwisseling ook niet zo erg hoor. Na al die treden beklimmen en lopen worden je benen toch wel erg moe en ben je blij met een zit dag. Campeche gaan we snel verlaten en het hotel vergeten we snel weer. Het eerste gedeelte van de reis gaat langs de Golf van Mexico. Erg mooi om te zien de zee is zo glad als een spiegel. Aan de horizon zien we vissersboten varen en aan de kust zitten Pelikanen. We rijden door dorpjes met verschillende klasse zo zijn er huizen met armmoede en staat daarnaast een prachtiger villa.

Later gaat de weg meer land inwaarts en zijn er aan beide kanten van de weg mooie meertjes met1 prachtige waterlelies erin. Hier is het ook voor het eerst dat we koeien zien en merken we dat we in een rijker gebied komen.

En was wel een lange rit maar uiteindelijk zijn we dan in Palenque. Het hotel Tuljia ligt aan het begin van de stad aan de linker kant. De kamer die we krijgen heeft een kingsize bed en een koffiezet apparaat. Dit is de tot nu toe luxehotel van de vakantie.

Palenque zelf is niet zo heel groot er is een centraal plein zoal ze dat in elke dorp hebben hoe groot het ook is. Veel winkeltjes verkopen het zelfde namelijk kleding of leren schoenen. En wat zien we daar een Burger King!!

Woensdag 27 september 2006

De ruines van Palenque liggen midden in een jungle nog geen 7 kilometer rijden van het hotel. WePalenque komen aan op de parkeerplaats er komen meteen kinderen op ons af die van alles willen verkopen. Via een paar trappen omhoog komen we op een groot open veld. Aan de rechterkant is meteen een grote tempel te zien en aan de linkerkant nog eentje. Bij de rechter tempel kunnen we naar binnen en zien we een graf tombe neer dan dat is er ook niet te zien. Leuk detail is dat we de mensen van de Flamingo boot tocht ook steeds tegen komen..We lopen verder naar achteren over een klein riviertje. Bij de achterste tempel lopen we alle treden op naar boven. Boven gaan we lekker in de schaduw zitten en genieten van het prachtige uitzicht over de tempels en de omgeving.

Palenque

Na een tijdje zijn we verder gaan lopen langs de overige tempels. We volgende de borden Salida/Museo. Het pad ging verder door de Jungle steeds meer treden naar beneden, langs  ruines die door de natuur waren overgenomen. Bijna beneden aangekomen was en nog een hangbrug over de rivier heen die een prachtig uitzicht gaf op de waterval. Daar stonden we dan eindelijk weer bij de uitgang, maar dit was helemaal niet de goede uitgang?! Die was de uitgang onderaan de berg zo een 1,5 km van ons parkeer terrein. Dan maar weer terug alle treden omhoog. Gelukkig konden we een iets andere weg terug nemen maar het bleef wel erg zwaar al die treden.

Palenque Palenque Palenque

palenqueNa de ruines van Plenque zijn we naar de Aqua Azul gereden, een mooie rit door de bergen. Onder weg door verschillende dorpjes gereden die allemaal hetzelfde verkochten, kleding kleding kleding. Voor een van de dorpjes hadden een aantal dorpelingen een rood lint over de weg gespannen om je te dwingen om te stoppen en zo op die manier eten te verkopen. Echter op het moment dat wij wilde stoppen reed iemand ons voorbij en moesten ze het lint wel snel laten zakken, dit was ook het moment voor ons om door te rijden.

palenqueBij Aqua Azul moesten we twee keer iets betalen de ene keer 20 peso’s voor de auto en de volgende nog geen 400 meter verder 10 peso’s per persoon. Omdat deze twee posten zo dicht bij elkaar zaten voelde we ons toch een beetje genomen?! Klopte dit wel?

De parkeerplaats bij Aqua Azul was aan de rand van het water nog geen 200 meter lopen van de grote waterval. Er was een mooi aangelegd pad met treden langs de rivier stroom opwaarts, ook hier weer allerlei winkeltjes en restaurantjes.

De watervallen zelf hadden iets weg van Schaffhausen, een grote massa kolkend water wat naar beneden dondert. Aan beide kanten van de rivier is een dikke begroeiingen van bomen en struiken. Bovenbij de eerste waterval kan je via een brug aan de bovenzijde komen van waterval. Dan heb je echt een prachtig uitzicht.

Op de terug weg kwamen we weer langs die mensen met het rode lint echter hadden ze het kennelijk iets te lang gewacht want aan beide zijde van de weg lag een gedeelte van het lint.

donderdag

Vandaag zou een echte rijdag worden van Palenque naar Xpujil. we zijn niet zo heel vroeg vertrokken omdat we toch wel op tijd aan komen. Het eerste gedeelte van de weg was erg goed pas later kwamen de weg werkzaamheden. En die zijn niet zoals bij ons een gedeelten hier doen ze over al een beetje. De weg tussen de werkzaamheden is erg slecht, grote gaten en soms delen van de weg die mist.xpjil

Uit eindelijk komen we rond half vier aan bij ons hotel en zoals later blijkt ook de enige gasten. Nadat we onze koffers in de kamer hadden gezet, zijn we toch nog even in het dorpje Xpujil gaan kijken maar echt vrolijk werd je daar net van. Het was een vrachtwagen stopplaats, met een paar kleine supermarktjes en eettentjes waar wij niet snel zouden eten. Terug bij ons hotel hebben we nog even lekker kunnen genieten van de zon en het zwembad.

Vrijdag 29 september 2006

Wat een rot nacht was dit zeg, zo afgelegen van alles was het totaal stil. Om dan in slaap te komen is erg moeilijk je hoort dan echt alles vliegjes die tegen de ramen aan vliegen. Zo stil is het dan je bijna denkt dat je doof geworden bent. Uit eindelijk toch inslaap gekomen.

chetumal's Morgens waren we alweer vroeg wakker en zijn we op weg naar Chetumal onderweg zouden we nog een bezoek brengen aan de ruines kohunlich. Deze ruines staan bekent om hun mooie ligging midden in de jungle en de tempel met de maskers van de zonnegod.

We waren er al vroeg er stond dan ook nog maar een touring bus op het parkeerterrein dat kennelijk niet rekent op veel bezoekers zoals bij de overige ruines. Een kort pad door de jungle bracht ons op een open vlakte waar verschillende ruines waren. We volgende een soort ringweg op de ruines en kwamen uit bij de een trap omhoog. Het mooie aan deze trap was dat door de eeuwen heen bomen zijn gaan groeien uit de treden dit geeft je het gevoel of je in een Indiana Jones films zit. Boven is er niet zo heel veel meer overchetumal van de tempel die er heeft gestaan. We lopen een stuk terug en komen bij de tempel met de beroemde maskers van de zonnegod, helaas is er om de maskers te beschermen tegen weersinvloeden een rietendak over de twee zijkanten gemaakt. Hierdoor zijn de maskers niet te zien als je beneden staat en moet je omhoog de trap op. De maskers zijn gelukkig nog wel helemaal in takt.

chetumal chetumal
  De maskers
chetumal

Al vrij vroeg in de middag komen we aan in Chetumal ons hotel Marlon is ook snel gevonden. Nog steeds niets gegeten en met echt wel een behoorlijk honger gevoel gaan we op zoek naar een restaurant.  Een paar straten achter ons hotel bevind zich een boulevard met allerlei winkels en restaurants, één van die restaurant is Los Cocos we hebben dan een heerlijke lunch genomen.

Nog een paar huizen blokken verder was het Historisch museum waarin de geschiedenis van de Maya’schetumal verteld word. Ook is hier onder andere te zien aan de hand van schaal modellen hoe de tempels die we de afgelopen dagen hebben bezocht er eigenlijk uit hebben gezien. Het was een zeer interessant bezoek, zo kwamen we dan eindelijk meer te weten over de astrologie en de maya kalender.

Zaterdag 30 september 2006

Vandaag alweer een heel stuk dichter bij onze eindbestemming Playa de Carmen. 's Morgen nog even een ontbijtje genomen in het Hotel Los Cocos en daarna parallel aan de kust naar het noorden. De weg had gelukkig meer iets weg van een snelweg, al blijft het oppassen voor de verkeersdrempels. Al begin ik ze nu wel steeds beter te herkennen en rij ik niet meer zoals de eerste dag er met 80km overheen. Vlak voor Tulum werd het alweer lekker toeristisch met aan beide kanten van de weg souvenirs tulumwinkeltjes. Ons hotel Tulum ligt net zoals alle andere hotel aan de hotelzone. De bungalows van Tulum zijn zeer eenvoudig dit is zelfs de eerste keer tijdens de vakantie dat we geen airco hebben maar alleen een ventilator. Stroom krijgen we alleen 's avonds en tot hoe laat weten we eigenlijk nog niet. Tja niet echt luxe dus, maar dan het uitzicht. We kijken vanaf onze bungalow zo het hagel witte strand op. Tussen de vier palmbomen door zien en horen we de golven op het stand, nog geen 10 meter van ons vandaan. Ach dan vergeet je al snel de luxe.

Zondag 1 oktober 2006

Het was een warme nacht zo zonder ventilator en de wind vanuit zee die we de gehele avond hadden was ook gaan liggen. Dan word het ineens een zwoele hete nacht. Dit was ook de reden dat we erg vroeg wakker waren zeven uur normaal waren we al een beetje gewend aan het tijdsverschil en bleven we wat langer in ons bed liggen.

Zo vroeg wakker betekend uiteraard ook vroeg op pad, maar eerst naar de lokale supermarkt voor ons ontbijt. Tulum staat bekend om de tempels die direct aan de kust staan de enige in geheel Mexico en misschien wel de enige in de wereld. Het is nog geen 500 meter voorbij het kruispunt, een gigantischtulum groot parkeerterrein met daarnaast een overdekt winkelcentrum met allerlei souvenirs winkeltjes. Vanaf de parkeerplaats was het ongeveer 500 meter lopen naar de ingang, als je lui was of dat niet wilde mocht je ook met een treintje mee voor 20 peso’s of 2 dollar. Bij de ingang wilde we toegangskaartjes kopen, echter tot onze verbazing was het vandaag gratis toegang. Er valt voor de rest weinig te vertellen over Tulum, het is niet echt super mooi of groot. Nog maar weinig is er van over. Alleen de locatie is echt top. Vooral al je bij de grote tempel aan de rechterzijde de trap af loopt naar het strand dan is het de filmset van een piraten film.

tulumHet is nog steeds vroeg eigenlijk en rijden terug naar het dorpje Tulum om eens te zien of we nog iets gemist hebben toen we er gisteren door heen reden, maar nee een dorpje als zo vele waar we doorheen gereden waren.

Dan maar nog een ruïne bezoeken die van Coba nog geen 40 km vanaf Tulum.

Ook hier waren ze onderweg weer druk bezig met de weg, maar gelukkig binnen drie kwartier waren we er dan. Weer de toegang gratis?! Is het een feestdag? of is het elke zondag gratis...

Vanaf de ingang is het ongeveer 2 km lopen door het bos. Als je niet wilt kan je een fiets huren voor 30 peso’s of een fiets taxi. Wij kiezen voor lopen en het valt mee. Doordat je in het bos loopt is het lekker koel. Op weg naar de grote piramide komen we nog verschillende andere piramides  tegen zoals weer een ballenspel maar altijd een stuk kleiner dan in Chichen Itza. Daar is die dan de grote piramide 42 meter hoog. Gelukkig deze mag nog wel beklommen worden. Een aantal mensen komen op hun kont naar beneden. Wendy bleef beneden terwijl ik de 42 meter hoge piramide ging beklimmen. Dat viel toch wel erg tegen net iets voorbij de helft ben ik maar even gaan zitten om mij klaar te maken voor hettulum laatste gedeelte. eenmaal boven aan gekomen was het uitzicht echt prachtig. De andere tempels waren net boven de boomtoppen te zien, voor de rest een omgeving met alleen maar bomen.

De afdaling was gelukkig niet zo erg als ik had verwacht, ja het was wel steil maar met de juiste techniek door zig zag naar beneden te gaan lukt het zeker.....

tulum

Terug naar Tulum reden we langs de laguna Coba zoals in de Lonely Planet stond leven daar Krokodillen in en inderdaad we zagen vanuit de auto hoe een krokodil gevoerd werd voor een aantal toeristen.

's Avonds hebben we heerlijk in Tulum gegeten bij Buonos Aires voor nog geen 30 euro hadden we heerlijk Nachos met guacamole en kipfilet hamburger en overheerlijke cappuccino na

We waren weer lekker vroeg wakker vanmorgen. De zon scheen al lekker over de zee heen door de palmbomen. Deze laatste dag in Tulum zouden we afsluiten met een strandwandeling over het prachtige witte strand met een heerlijk koel windje in onze rug. Aan de horizon richting Playa del Carmen zagen we al donkere wolken verschijnen, gelukkig bleef het bij ons nog heerlijk zonnig. Op onze terug toch werd het dan toch ook wel donkerder bij ons nog net geen regen maar welzo donker dat je even dacht dat het al avond ging worden.

Uiteindelijk rond de middag aangekomen in Playa del Carmen, dit is wenen zeg zo veel verkeer en drukte na al die dagen van rust. Het Hotel La Paz was snel gevonden dicht bij het strand. De kamer was helaas wel een beetje aan de eenvoudige kant. Het valt ons op dat tijdens de vakantie he niveau van hotels wel erg verschillend is. Zo hadden we een 2 sterren hotel in Campeche en een 4 sterren hotel in Xpujil.

Het centrum van Playa del Carmen is een lange autoloze straat die parallel loopt aan het strand, nog geen twee straten achter ons hotel. Een mooie straat met aan beide kanten restaurants als winkeltjes zowel T-shirts, souvenirs, badkleding maar ook verschillende Burger Kings en Mc Donalds.

De zuid zijde van de straat was geheel vernieuwd daar leek het net een Amerikaans winkel centrum wel erg mooi maar ook weer jammer. Dit geheel had een mengeling van Spanje, Turkije en Amerika.

Dinsdag 3 oktober 2006

Vandaag is nog steeds een bewolkte dag en het ziet er niet naar uit dat het de komende dagen gaat veranderen. Vannacht heeft er nog een flinke

cancun

onweersbui boven Playa del Carmen gehangen. We besluiten vandaag een shop dag van te maken en richting Cancun te gaan. De snelweg er naartoe is de beste tot nu toe al blijft het oppassen met verkeersdrempels die uit het niets op de weg liggen. Zona Hotelera is een kilometers lange strook langs de kust met alleen maar hotels eerst nog kleinere maar hoe dichter je bij het (oude)centrum van Cancun komt steeds grotere. Op een gegeven ogenblik heeft het meer weg van Las Vegas aan de zee dan Mexico. Tussen de immens grote hotels van Hilton,Marriott of Riu staan verschillende (deels) overdekte shopping malls. Voor een klein bedrag of soms gratis parkeer je je auto en gaat lekker winkelen. De winkels vallen wel wat tegen maar ach je bent van straat. BIj ons eerste shoppingmall hebben bij starbuck nog lekker een koffie met worteltaart gegeten.

's Avond in Playa del Carmen nog souvenirs gekocht en heerlijk gegeten bij 100% natural echt zecancun hebben heerlijke maaltijden en nog lekkerder smooties voor een zeer schappelijke prijs.

Woensdag 4 oktober 2006

's Morgens eerst nog even in de zon op het strand gelegen maar helaas kwam er bewolking en regen aan die er voor zorgde dat we moesten schuilen. Later zijn we 'smiddag naar een supermarkt gereden.

Vandaag onze laatste dag in Mexico door de lichte bewolking boven Playa del Carmen konden we helaas niet nog even van het zonnetje genieten. Na het inpakken van de koffers zijn we richting Cancun gereden en wat bleek, daar scheen volop de zon. De auto hebben we langs de weg geparkeerd en vanaf een bankje hadden we een prachtig uitzicht over de kust lijn van Cancun met z'n vele grote hotels, prachtige witte strand en azur blauwe zee. De golven waren best wel hoog normaal de zee ingaan was er niet bij, of de werd door een grote golf terug naar de kust geduwd of een strand wacht blies op z'n fluit dat je terug naar de kant moest komen. Vanaf boven de boulevard was het in ieder geval een schitterend gezicht.

Tot slot nog een bezoekje gebracht aan starbucks om zo rustig aan richting het vliegveld te gaan. Zo is er weer een einde gekomen aan een zeer mooie en bijzondere vakantie met ontzettend veel cultuur en natuur.