laatste wijziging 21 Juni, 2009

homeCalifornie 2009yucatanmarsa_alamcuracao2002 californieturkijelondenmalediven

Reisverslag Amerika 1998
Reisgenoot: Debbie

Eindelijk was het dan zover na een aantal weken uitzoeken wat nou de beste vlucht naar Californie met Martinair inclusief twee weken auto huren bij Alamo.

Zaterdag 8 augustus.
Het was een schitterende dag in Nederland de zon stond hoog aan de lucht en in de middag zou ons vliegtuig vertrekken richting Amerika.
Laat in de middag kwamen we dan ook aan in Los Angeles (LA) na een wat chaotische douane afhandelingen waren we dan eindelijk in Amerika. Met de bus werden we naar Alamo gebracht, daar werden we snel geholpen en geprobeerd een duurdere auto te huren want de auto die we zouden huren zou het niet in de hitte van Death Valley het niet houden... Toch maar bij onze gereserveerde auto gehouden.
Gelukkig lag het hotel dat we geboekt hadden een paar straten verder. Wat meteen opviel waren de zeer brede wegen.

Zondag 9 augustus 1998
Plaatselijk tijd is -9 uur ten opzichte van Nederland.
Gisteren avond hadden we al een beetje in de buurt rond gere-den en waren we op Venice Beach geweest. 's Morgens zijn we eerst naar Bel Air en de andere villa wijken van LA geweest. 's Middags hebben we een bezoek gebracht aan Hollywood. Nadat we ergens de auto hadden geparkeerd wat overigens heel makkelijk gaat, als je dat vergelijkt met Nederland. We liepen over een stoep die niet zo breed was terwijl de weg waar de auto's reden maar liefst zes banen was. Onder het lopen keken we meer om ons heen dan naar de grond waarop we liepen en wat bleek we liepen op de "walk of fame". De bekende hollywoodblvd, ik had altijd de indruk gehad dat het een hele brede stoep zou zijn met schitterende winkels bleek dus meer weg te hebben van een straat met derde rangs winkeltjes.

Later in de middag zijn we richting Disneyland gereden omdat we de volgende dag naar Disneyland wilden gaan.
Via Lonely Planet hadden we onze keus laten vallen op een Motel tegen over Disney waarvan de eigenaar van Mexicaanse afkomst was. Dit was op duidelijk te merken aan de manier waarop de kamers er van binnen en van buiten uitzagen. Alle deuren van de kamer deuren hadden verschillende kleuren. In de kamer lag een donker bruin tapijt, in een even zo donker in-gerichte kamer met oude bedden en een nog oudere televisie, maar door de goedkope kamer huur namen we dit allemaal voor lief.

Maandag 10 augustus 1998
Even bij komen na een dagje Disneyland. Een dag die bijna wilde beginnen met regen omdat het in het begin van de dag donkere wolken boven het park kwamen, maar gelukkig het werd een mooie zonnige dag. Wel werden wij geconfronteerd met at-tractie die of dicht zijn of die met onderhoud problemen kampte.... Een aantal attracties hebben mij verbaasd dat ze niet zo mooi waren als in Euro Disney en maar de attractie die op mij de meeste indruk op mijn gemaakt, is die van Indiana Jones. De rij er voor was wel erg lang maar was het wachtten waard. In een jeep werd je mee genomen door de wereld van Indiana, een wereld vol uitbarstende vulkanen, pijlen die van alle kanten komen en rotsen die nar beneden vallen.

Dinsdag 11 augustus 1998
Na een dagje van rijden hebben we LA voorgoed achter ons ge-laten althans, voor een aantal dagen. We zijn via de Inner-state 5 richting San Diego gereden. Het blijft mij verbazen dat de wegen zo ontzettend breed zijn en het rijden in Amerika is een echte verademing. Met de airco aan rijden we langs de kust naar beneden, vooral het laatste stukje vlak langs de kust is ontzettend mooi.
Bij de plaatselijke toeristen informatie hebben we onze infor-matie wat betreft de hotel overnachtingen en Sea World. Hotels blijken wat aan de dure kant voor ons en hebben ons meer ver-diept in de Jeugdherbergen.
Nadat we eerst nog een stukje door San diego en omgeving heb-ben gereden gaan we opzoek naar de jeugdherberg, die blijkt uiterst eenvoudig te vinden te zijn. Nadat we ons hebben in-gechecked gaan we nog wat eten en zoeken onze kamer op.

Woensdag 12 augustus 1998
De dag begon al vroeg en omdat we nog niet gewend waren aan het tijdsverschil tussen Nederland en Californie waren we vroeg wakker. Nog voor de wekker.
Na een ontbijtje en broodjes smeren voor de dag gingen we op weg naar Sea World.

Tja wat moet je nou van Sea World vertellen... het is anders dan het Dolfinarium in Harderwijk. Het is eigenlijk een pretpark met dieren. Geweldige show met vogels, zeeleeuwen en vooral orca's. Ze hebben maarliefst 5 orca's rond zwemmen in een bassin dat wel 15 meter diep is. Ik kan niet beschrijven hoe mooi die shows zijn. Schitterend gewoon wat die kolosalle zwaargewichten kunnen presteren. Vooral de show 's avonds die met de orca's gedaan worden. Echt geweldig !!!

Donderdag 13 augustus 1998
Vandaag hebben we een schitterende tocht gemaakt van San Diego naar een klein plaatsje Laughlin. Laughlin is net als Las Vegas een gokstad, maar in tegenstelling tot Las Vegas is het hier niet toeristisch. Laughlin is een gokstad voor de Amerikanen zelf.
Maar laat ik eerst iets vertellen of de weg naar Laughlin, het eerste gedeelte was vrij saai over een snelweg. Daarna werd het een mooie B-weg, door een boom rijke, heuvelachtige omgeving. Langzaam ging het bosrijke over in een zanderige omgeving van steeds minder groen, totdat we eigenlijk meer in een omgeving van woestijn gebied waren.
In Laughlin zouden we verblijven in Gold River een hotel aan het einde van het stadje aan de rand van de Colorado rivier. Een hotel dat net als alle andere hotel in het teken staat van gokkasten in alle maten en soorten, poker en roullet tafels.
In dit hotel konden we overnachten voor $12,- per nacht, in een hotel kamer met alle gemakken voorzien, tv, telefoon, bad, twee riante bedden etc.

Zondag 16 augustus
Vandaag is een soort van rustdag want na al die dagen van elke dag rijden en dingen bekijken raak je snel vermoeid. Dus lek-ker een beetje uitslapen, weinig auto rijden en een beetje in het zwembad rond hangen.

Later op de middag zijn we wel naar Las vegas geweest, in eerste instantie dacht ik wat doen al die mensen hier, het is snik heet en om nou hier op straat te lopen is ook niet echt leuk. Pas toen we in Cesar's Palace waren geweest zagen we wat al die mensen in LV deden. Cesar's Palace is een ware stad in een hotel en wel geheel in Italiaanse stijl. Met terrasjes, dorpspleinen met fonteinen en ga zo maar door. Elk hotel in LV blijkt een dorp opzicht te zijn met ook zo zijn eigen thema. Later zijn we nog wat gaan eten bij New York New York en zoals de naam al zal vermoeden staat dit hotel geheel in het teken van New york.

Woensdag 19 augustus
Er zijn al weer een aantal dagen verstreken, in die tussen liggende dagen is al weer heel wat gebeurd.
Op maandag zijn we vanaf Laughlin richting Yosemite gereden, we hadden het goed voorbereid, we zouden een mooie weg nemen door Death Valley en zo later die dag aan komen in Yosemite. Het eerste gedeelte van de weg was schitterend we hadden nog geen auto's zien rijden en de weg lag er prachtig bij. Dachten we, maar al na een uurtje bleek dit toch niet zo een goede weg te zijn als wij in eerste instantie dachten. Er kwamen wat gaten in de weg en de verharde weg werd een onverharde weg en toen we op een punt waren dat terug rijden onmogelijk was hadden we eigenlijk geen keuze meer. Doorrijden was nog maar de enige mogelijkheid.
Gelukkig voor ons werd na een tijdje de weg weer een stukje beter en na zeker een uurtje was de weg weer normaal begaanbaar.

Door dit kleine oponthoud in tijd kwamen we later dan geplant aan in Death Valley, door onze Eagle Pass konden we snel door rijden en eens kijken of het echt zo dood was. En dat viel eigenlijk best wel mee ik had gedacht dat er minder leven zou zijn maar het zag er toch wel "groen" uit.
Al was de temperatuur wel dodelijk 120 graden Farenheit (50 graden Celsius ongeveer)

Rond een uur of vijf waren we dan eindelijk in Yosemite en het duurde nog tot acht uur voordat we een camping hadden gevonden. Snel in het donker onze tent opgezet en de warme slaapzak in want koud was het hier wel.

Dinsdag hebben wij Yosemite village en yosemite falls bezocht en later in de middag naar de grote Sequoia's en daar 2 mijl door het bos gelopen. Schitterend om die hele hoge bomen te zien en ook heerlijk om na al die dagen van auto rijden, nu eens lekker door een bos te lopen.
En die bomen zijn wel heel erg hoog als je er onder staat en dat zelfs voor mij.

Donderdag 20 augustus
Gisteren zijn we van Yosemite naar San Francisco gereden. Een stad die een echt Europees karakter heeft maar het verkeer is weer heel hectisch. De prijzen van motels in SF waren wat aan de hoge kant dus we hebben ons heil gezocht in een motel bui-ten de stad en vandaar uit met de BART (de metro) naar het centrum van SF.
Een aangename temperatuur en een Europees karakter van de stad maakte deze stad wel heel bijzonder. Op de steile hellingen, waar trammetjes zich een weg naar boven probeerde te trekken, had je een prachtig uitzicht over het landschap met aan de ene kant de Golden Gate Bridge en aan de andere kant de stad.
Doordat we niet zoveel tijd hadden om alles te zien beperkte wij ons tot een rondvaart door de haven, langs Alcatraz (trouwens de naam van de vroegere bewoners van dit eiland, Pelikanen) en onder de golden gate terug naar de haven. Wat overigens leuk is aan de haven is de grote populatie aan zee-leeuwen die zich totaal niet storen aan de toeristen en boten die aan hun neus voorbij trekken. Sinds de 80-tiger jaren is deze zeeleeuwen kolonie alleen maar groter geworden.
Alcatraz heeft toch ook wel een indruk achter gelaten, vanuit de celramen (ik ben overigens niet op het eiland geweest) had je een "prachtig" uitzicht over SF. En de afstand tussen het eiland en SF lijkt heel dichtbij.......

Vrijdag 21 augustus
Na de vermoede dag van gisteren, zijn we nog die zelfde dag richting LA gereden. Dit om weer wat tijd te besparen. Zo komt het dat we vandaag in LA terug zijn. Eigenlijk kunnen we nu al zeggen dat de cirkel rond is, maar we willen nog meer zien.

We wilde in de buurt van de Universal studio's een motel zoe-ken maar deze waren toch iets aan de dure kant, dus weer naar het motel gereden voor de deur van Disney. Ook al is het een eindje rijden de kosten zijn aanzienlijk minder dan in de buurt van de studio's.

Zaterdag 22 augustus
's Morgens vroeg in de auto gestapt en een drie kwartier later waren we bij Universal Studio's. Op de televisie hadden we gehoord dat het de heetste dag zou worden in jaren. Uitgerekend dan gaan wij naar een attractie park als Universal. De drukte viel best wel mee dit kwam misschien door de weersberichten, maar voor de zaterdag was het bijzonder rustig. Een van de eerste attracties die we bezochten was "Honny I Schrunk The Audience". Een attractie die pas geleden is geopend in Eurodisney. Het is een 3D film met een heleboel speciale effecten, zoals de stoelen die bewegen, je het gevoel krijgt of er muizen langs je benen lopen en nog veel meer van dit soort effecten.

Voor de rest hebben we nog veel meer attracties bezocht maar ik zal ze niet allemaal beschrijven. Maar twee bijzondere attracties wil ik wel uitweiden.
Jurrasic Park: Je zit in een bootje en gaat langs een aantal dino's, schitterend gemaakt overigens. Plotseling gaat het alarm er zijn een aantal dino's ontsnapt!!! Twee dino's vallen de boot aan en spugen water naar de boot. De boot gaat via een baan verder omhoog, ook op die baan worden we aangevallen. Uit het dak van de tunnel waar we in zitten komt een levens grote dino kop naar beneden. Voor ons rijst een enorme waterval. oke ze zeiden in het begin "You May Get Wet" maar dit is niet MAY?!
Opdat moment stopt de waterval en komt er een enorme dino van zo'n 10 meter, recht op ons aflopen. Dan valt de boot, via een glijbaan, naar beneden. In Nederland ben je dan even bang en dan is het voorbij. Hier ben je dan nog net op de helft. Je valt in totaal zo'n 20-25 meter naar beneden. We vonden de attractie zo leuk dat we die daarna nog een aantal keren hebben bezocht.