laatste wijziging 21 Juni, 2009

homeCalifornie 2009yucatanmarsa_alamcuracao2002 californieturkijelondenmalediven

De vlucht had een kleine vertraging maar net als alle voor gaande vluchten worden deze vertragingen in de
lucht weer goed gemaakt. De film die we onderweg kregen maakte dat de tijd wel iets sneller ging.

Op de trap van het vliegtuig om het vliegveld van Marsa Alam kregen we meteen een warme deken over
ons heen. Na wat korte visum en bagage afhandelingen, zaten we in de bus op weg naar ons Hotel.

Het inchecken verliep allemaal erg snel en na het doorgeven van onze kamernummer aan de bagage
afhandeling werden we door de hostess van het hotel naar het restaurant gebracht.

zaterdag 27 mei 2006

Vandaag was de eerste dag dat we vroeg opmoesten staan voor onze eerste duik buiten Brayka Bay.
Om half negen stonden we bij de duikbasis onze kisten in orde te maken. De eerste duik zou gaan naar
Marsa Morena een van de verste duikstekken die ze met de auto bezoeken.

Het was een heerlijke rustige duik met in het begin veel sediment (stofdeeltjes in het water). Later werd
het water wel wat meer helder.

's Middags zijn we lekker eerst een verkoelende duik genomen in het zwembad en daarna op een van de vele
bedjes op het strand in slaap gevallen.

Tweede duik die we die dag gingen maken was bij Marsa Abu Dabab. Niet te verwaren met Dahab. Deze Marsa
(baai) staat bekend om zijn grote hoeveelheid aan schildpadden en een zeekoe. De duikleider vertelde ons dat
we via het gras in de baai naar dieper water moesten gaan en vandaar uit weer terug naar het rif. Na een lange
zoek tocht over het gras en nog niets hadden gevonden waren we het zat en zwommen richting het rif. Na een
mooie toch langs het rif kwamen we een enorme schildpad tegen die lekker bezig was met eten.

marsaVlak bij het einde van de duik maakte we een korte
opstijging om ons te orienteren. Aan de oppervlakte hoorde
we in het midden van de baai snorklaars erg veel lawaai
maken. We waagde het erop dat daar de zeekoe zou moeten
zitten. Na een korte snorkeltocht kwamen we bij zeekoe.
Het was er indrukwekend om zo een enorm beest in het
water te zien. En het enige wat die doet is gras eten.

marsaDe dagen zien er eigenlijk niet anders uit dan de voorgaande. Vroeg je bed uit ontbijten, naar de duikbasis box in orde maken en met het busje mee naar de duikstek.

Bijzondere duiken waren:

Zondag 28 mei

Marsa Abu Dabab, dit keer geen schilpad of zeekoe maar een gitaar haai.

Maandag 29 mei

Vandaag hebben we een gehele dag op de boot gezeten. Bestemming van vandaag zou zijn Samadai ook wel shaab Samaday of nog beter bekend als Dolphin House. Dit is een beschermd rif in de vorm van een hoefijzer waarin een grote groep dolfijnen leeft.

Tijdens het voorbij varen naar onze eerste duikplaats, aan de westzijde van het rif, zagen we de dolfijnen al in het rif zwemen.

De duik verliep niet helemaal zoals het zou moeten. We doken net de groep mee en gingen door het grotten stelsel van het rif. Een zeer bijzondere ervaring, het grottenstelsel is word door de zon verlicht waardoor er een mooi patroon van zonnestralen te zien is. Na het eind van het grottenstelsel kwamen vlak bij de ingang er weer uit. In de buurt was een rotspartij die ook  wel anemonecity word genoemd. Er leven hier verschillende anemonen, met zeer veel anemoonvisjes.

Na deze duik was er nog gelegenheid om te snorkelen naar de dolfijnen. Met een zodiac werden we bij een denkbeeldige lijn gebracht. De zodiac's mogen niet voorbij de witte boeien en de snorkelaars niet voorbij de rode. Hierdoor hebben de dolfijnen hunrust en worden ze niet steeds achterna gezeten. Na een tijdje snorkelen was het dan eindelijk zo ver en zagen we een groepje dolfijnen opeen afstand van 5 tot 10 meter voorbij zwemmen. Gelukkig lang genoeg om ze duidelijk te kunnen zien.

Omdat er niet genoeg tijd was om tussen de twee duiken te lunchen zouden we na de tweede duik de lunch krijgen.

Tweede duik was aan de oostzijde van het rif. Meer zand maar toch ook mooie begroeide kleinere rotsen. we kwamen zelf nog een zeer mooi naakt slakje tegen.

Na een korte lunch die toch wel zeer uitgebreid was, werd het tijd om terug te varen. Tijdens het voorbij varen langs het Dolphin House kwamen de dolfijnen vlakbij de boot. Meteen pakte iedereen zijn snorkel spullen bij elkaar en sprong te water. Gelukkig schrokken de dolfijnen maar even en kwamen weer terug. Tot op een afstand van ongeveer 50 centimeter bleven ze naast je zwemmen. Het waren echt tientallendolfijnen die om ons heen zwommen zo wel naast als onder ons. Een geweldige ervaring!!

Op de terug weg werd er nog veel over deze snorkeltocht na gesproken.

Dinsdag 30 mei 2006

Marsa asalayah

Tijdens het duiken een schildpad tegen gekomen die lekker bezig was een deel van het rif te molesteren om een lekker stukje eten te pakken te krijgen. Na zo een vijf minuten was die klaar en ging die verder zwemmen over het rif en hebben we nog een aantal minuten mee gezwommen.

Marsa abu dabab

Dit keer weer geen zeekoe. We dachten weer slim te zijn door naar de snorkelaars die in het midden van de baai waren te snorkelen, Misschien dat zij boven de zeekoe zaten. Maar helaas geen zeekoe maar wel twee hele grote schildpadden. Na een aantal foto's door zwemmen over het gras opzoek naar de zeekoe. En weer een schildpad en nog een..... Vier schildpadden op een duik.