laatste wijziging 21 Juni, 2009

homeCalifornie 2009yucatanmarsa_alamcuracao2002 californieturkijelondenmalediven

Rond 12 uur vertokken we met Malaysia Airlines KL .... naar Kuala Lumpur een vlucht die 12 uur zou duren en door tijdsverschil we dan om zes uur 's morgens de volgende dag zouden aankomen.

Om zes uur 's morgens landen het vliegtuig vanuit Amsterdam op Kuala Lumpur het was een lange vlucht die gelukkig snel voorbij was.
Een korte stop op KL gingen we met een kleiner vliegtuig naar Jakarta. Ons horloge werd weer een uur verschoven en het tijdsverschil met Nederland was nu 5 uur.

Op het vliegveld van Jakarta visum kopen a 25 dollar en onze bagage ophalen. Buiten aangekomen stond onze chauffeur al te wachten met een bordje NRV. We liepen met hem mee naar de auto en aan de andere zijde van de uitgang stond onze gids voor de komende week Nancy te wachten. De koffers gingen achter in de auto en op weg naar onze eerste bezienswaardigheid van deze dag. De oude haven van Jakarta. Twee dingen die eigenlijk meteen opvallen zijn ze rijden hieer links en ten tweede wat is het een gekke huis op de weg. Links rechts passeren de auto's zelfs al is het een twee baan weg dan nog proberen ze er met z'n drieën te rijden daar tussendoor schieten dan nog de brommers met grote snelheid doorheen.
De oude haven was eigenlijk helemaal niet zo interessant en we waren misschien ook door ons slaapgebrek erg blij dat het niet zo groot was.3
Twee wat vandaag op het programma stond was een bezoek aan een openluchtmuseum waar alle gebouwen te zien zijn van de verschillende eilanden. Er mooi om te zien hoe verschillend de gebouwen zijn maar toch ook overeenkomsten hebben.
De reis ging verder richting Bandung via Bogor waas we nog een bezoek brachten aan de botanische tuin. Erg mooi aangelegd park in Bogor dat door een Nederlandse gouverneur generaal aangelegd is en toen buitenzorg heten. Buitenzorg omdat het een plek was buiten de zorgen van Jakarta toen nog Batavia, een stad vol drukte en ziektes.
Na Bogor ging de reis verder naar Bandung waar we eindelijk  rond half 8 bij ons hotel aankwamen en we dood moe waren van deze ontzettend drukke dag. We hadden zelfs geen puf meer om nog naar een restaurant te zoeken en hebben maar room service gebeld. Die ons een heerlijke sate brachten.

Openlucht museum Jakarta

1Vandaag erg vroeg op! Om 4 uur begon de moskee en om 5 uur was onze wake up call want om zes uur zou onze gids en chauffeur klaar staan. Dus snel omkleden ontbijten en op weg naar het het trein station, gek genoeg waren we daar al een kwartier later en vroegen we ons af  waarom we zo vroeg weg moesten. Toen de auto op de parkeer pjaats reed stonden we nog niet stil of van alle kanten kwamen kruiers om onze koffers te dragen. Als piranha’s storten ze zich op onze koffers en voor we het wisten liepen ze ieder met koffer naar onze trein toe.2
Stipt zeven uur vertrok de trein de zon was al een tijdje op dus we begonnen niet inhet donker. Het eerste gedeelte van de trein reis was echt schitterend vooral als je aan de linkerkant van de trein zit zoals wij dan heb je een schitterend landschap dat aan je voorbij trekt. Rijstvelden worden afgewisseld door dorpjes en bergen. Het was echt een indrukwekkende reis vooral ook als je door de dorpjes heen rijd en ziet hoe de mensen leven. Op een van de stations waar we stopte werden, door Nederlanders die verder op in de trein zaten, snoepjes naar de kinderen gegooid en ook plastic zakjes met daarin de zeepjes en shampoo van het hotel. Als je dan die blij gezichtjes ziet vind je het wel erg jammer dat je zelf niets hebt mee genomen.
Na verschillende stations te zijn gepasseerd met tal van overvolle treinen waarbij mensen zelfs op het dak zaten, kwamen we na 6 uur rijden op ons station aan. Buiten de trein werden onze koffers meteen door kruiers naar onze bus gebracht.

3 4
6 5

De komende dagen en dat is dan tot aan Bali, hebben we de beschikking over een minibus en met twee personen achterin is dat geen mini bus meer. Heerlijk alle been ruimte die je maar kan wensen, als twee hoogwaardigheid bekleders zitten we achter in. Van het station duurde het twee uur voor we in Wonosobo waren, deze weg ging dor verschillende dorpjes waar langs de kant van de weg rijst, peper, kruidnagel en andere specerijen lagen te drogen.

Het word gelukkig steeds later dat we hoeven op te staan kwart over zeven ging de wekker. Snel aankleden en naar het ontbijt in het restaurant van het hotel. Waar we overigens gisteren ook hebben gegeten want in de omgeving zat nou niet echt iets waar we zouden willen gaan eten en op de menukaart die op de kamer lag zagen we al dat de prijzen bijzonder laag waren. Voor nog geen 15 euro hadden we een heerlijke drie gangen maaltijd met drinken. Okay misschien zouden we buiten de deur wel veel goedkoper kunnen eten maar goed...
Waar was ik gebleven... na ons ontbijt konden we de koffers laten staan want die zouden we op de terug weg op halen. We gingen een bezoek brengen aan de Diening Plateau waar ik dus de laatste dagen steeds horen dieren plateau. Op die plateau dat zeer hoog in de bergen ligt zijn een aantal hindoe tempels gebouwd, niet zo indrukwekkend als de Borobudour zoals later zu blijken maar toch erg mooi. Na de tempels reden we door naar een modder poel waar het zeer sterk naar zwavel rook. De kokende modder is maar liefst 600 graden Celsius, heel apart is het om zo af en toe door de damp wolk heen de kokende modder te zien.
Hierna reden we door naar een krater meer die erg bijzonder moest zijn als de zon er op scheen echter geen zon en zo spectaculair was het meer ook weer niet...

Dieng Plateau Entree Tempel

De Borobodour hoogte punt van deze dag en misschien wel van de vakantie wie zal het zeggen. Nancy had voor ons een Nederlands sprekende gids geregeld die ons voor 50.000 rupiah nog geen 5 euro dus een rondleiding zou geven door het complex. Een schitterend bouw werk want tempel kan het niet heten je kan er namelijk niet in. Het bestaat uit verschillende verdiepingen met elke verdieping zijn eigen stadia in het leven met als laatste het hiernamaals die is echter onzichtbaar voor ons omdat we daar nog niet geweest zijn. Aan elke zijde van het gebouw zijn boeddha beelden in een bepaalde houding elke zijde dus een houding. Per verdieping zijn er aan weerszijde van de muren reliëfs aangebracht die de geschiedenis vertellen van bijvoorbeeld de geboorte van boeddha. Het geheel is uit lava steen gemaakt en zonder lijm of cement met elkaar verbonden. Boven op zijn er geen reliëfs meer maar staan er grote stenen klokken met daar in een boeddha.
Het gebouw is door Nederlanders ontdekt op aanwijzingen van Raffles.

3 2
1 4
Riliëf Boudha in bel
City tour Yogyakarta ook wel Yogya genoemd stond vandaag als facultatief op het programma. wat zou je eigenlijk anders moeten doen hier in de buurt? Winkelen? in de buurt zijn niet echt winkels die leuk zijn voor ons.
De stadstour begon 's morgens vroeg om half negen eerst bezochten we een batik kunsthandel, in het kort werd de batik techniek uitgelegd en daarna waren verschillende batik schilderijen te bekijken en te kopen uiteraard in de galerij. Er zaten zeker mooie kunst werken echter niets voor ons en de prijs was ook wel erg aan de hoge kant.
1Na deze stop reden we door naar Katon??? het paleis van de sultan die een zeer goede band heeft met de Nederlandse koningshuis. Vooral de oude sultan die door Juliana Henkie werd genoemd en hij noemde haar Juul. Veel oude foto's, kleding en giften van andere landen, maar vooral Nederland, zijn hier te bezichtigen. De gids in dit paleis was een ruim 70-tig oude vrouw met een bril waar je wel hele goede ogen voor moest hebben en die zelfs zo oud was dat je die niets eens op koninginnedag zou kunnen vinden. Ze spraak verscheidende talen waar onder ook Nederlands echter met een Indonesische accent zo werden woorden op het einde van een zin erg lang. Welkom in het paleis van de sultaaaaaaaan. Vragen stellen ging een beetje moeilijk want ze was erg doof of begreep niet goed wat wij vroegen. Verder waren er veel geschenken van Nederlandse bedrijven zoals lantaarn palen en een muziek paviljoen.
Na het paleis bezoek reden we door naar nog een aantal fabriekjes zoals een zilver fabriek waar met de hand prachtige sieraden werden2 gemaakt. Wendy had zelfs nog een aantal sieraden gekocht tegen zeer mooie prijs. Later nog een bezoek aan een batik fabriekje waar vooral textiel bedrukt werd. De manier waarop zijde en katoen bedrukt word werd hier veel beter uitgelegd dan bij de vorige. Ook de verschillende technieken zoals stempels of met pen werd voor gedaan. Tot slot van de fabriek bezoekjes een bezoek aan een leer fabriek die door een Nederlandse vrouw samen met haar Indonesische man een leer atelier hebben waar allerlei leer assecoires gemaakt worden, zoals tassen, pennenhouders, riemen etc.
Tot slot van de tour een bezoek aan een hindoe tempel aan de buitenzijde van Yogja. Waar ook weer schitterende reliëfs te zien waren.

2 34
4 1

piep...piep...piep... half zeven ging de wekker weer af want om half 8 vertrokken we al richting Malang. Vandaag zou een echte reisdag worden met een kort bezoekje aan een Sultans paleis in solo. Een stuk kleiner paleis dan in Yogja en niet zo er interessant. Daarna alleen maar rijden met zo af en toe een stop voor eten en drinken.
Het valt op dat de drukke wegen steeds rustiger worden al kan je van stille wegen nog lang niet spreken. Je blijft je ook erg verbazen over het verkeer. Alles moet over een twee baans weg, inhalen gebeurt op de moeilijkste en1 gevaarlijkste momenten terwijl links en rechts de brommers je voorbij schieten. Het landschap is erg gevarieerd zo zijn er hele gedeelte met teak bomen en dan weer suikerriet. Rond een uur of zes waren we dan eindelijk bij ons hotel en wat voor hotel het leek wel of we op een filmset terecht waren gekomen van indiana Jones voor de deur stond een witte oude Mercedes Benz. De koffers werden door het personeel uitgeladen die in uniform inclusief safari helm liepen. De kamer was klein maar modern ingericht.

We konden dit keer lekker lang blijven liggen omdat we pas om kwart voor elf zouden vertrekken. Nou is het lichaam zo gewend dat we om 8 uur al wakker waren toch nog even blijven liggen en uit eindelijk rond 9 uur naar het ontbijt. Dit restaurant was echt erg je hoefde bijna alleen nog het eten in mond te stoppen. Brood stop je inhet broodrooster en dan kan je gaan zitten en word het aan je tafel gebracht net zoals je gebakken ei.1
Vanaf het hotel reden we een half uurtje verder in Malang waar een aantal grote warenhuizen zijn. Als je rond loopt tussen de lokale bevolking merk je wel dat een bijzonderheid bent want mensen blijven je aanstaren en spreken alkaar ook aan.
Na deze korte stop reden we ineen keer door naar ons volgende hotel Bromo Cottage. De weg ging de bergen in de wegen waren soms erg stijl en rond de 2000 meter waren we letterlijk in de wolken. Op het einde van de weg waren we bij Bromo Cottage we werden verwelkomt met een heerlijke gember thee. De kamer was vrij eenvoudig helemaal als je 2het vergelijkt met de hotels van de afgelopen dagen. De TV die op de kamer staat heeft alleen maar lokale zenders gelukkig hebben we onze PSP bij ons.
Morgen is er trouwens een druk programma we worden om half vier gewekt en om vier uur vertrekken we naar de Bromo vulkaan om de zonsopkomst te zien.

tring tring..... de telefoon gaat over, het is half vier tijd om ons klaar te maken voor ons vertrek naar de zonsopgang en de Bromovulkaan. Toch wel erg vroeg allemaal. Buiten is het aarde donker alleen de verlichting van het hotel zorgt er voor dat je iets ziet. Gelukkig is de bewolking compleet verdwenen en zien we de lichtjes van de omliggende dorpjes en de heldere hemel met alle sterren. Om vier uur precies vertrokken we met onze eigen Jeep, Nancy onze gids was ook weer van de partij en we waren niet de enige want buiten stonden wel 15 jeeps mensen op te wachten. Het was een 1spannende tocht naar boven de weg was erg smal met veel kuilen en alleen de koplampen van de auto zorgde voor wat verlichting  op de weg. Boven aangekomen stonden mensen al met jassen klaar die je kon huren voor zo'n 20.000 rupiah en iets verder naar boven nog maar 10.000 het laatste stuk moesten we per voet afleggen, je merkt dan wel dat je hoog zit want je bent er snel buiten adem. Op de berg was een soort tribune gemaakt waar je op je gemak kan zitten. Ik denk dat er wel z'n 40 tot 50 mensen aanwezig waren. Het was half vijf en het eerste licht van de zon was al te zien terwijl die pas om acht over vijf echt zou op komen. Aan de rechterkant van de berg bevind zich de Bromo vulkaan die nog in een sluier van bewolking zat, wel was duidelijk de dampwolk te zien die zo af en toe uit de vulkaan komt. De bewolking hing over de rest van het dal en zag er als een wollige deken uit. Prachtig is het om te zien hoe de hemel steeds weer een andere kleur krijgt, tot uit eindelijk de zon echt op komt. Dan schijnt die helder wit in je gezicht en word de rest van de omgeving mooi verlicht. Zo'n paar minuten na de opkomst is er niets bijzonders meer en gaat iedereen weer naar de Jeeps toe voor de volgende attractie namelijk de vulkaan Bromo, die zoals ik al2 eerder vertelde nog steeds wolken zwaveldamp omhoog spuugt.
We reden met de Jeep over een soort zwarte woestijn dat de krater is van een gedoofde vulkaan in de verte zagen we al een paar paardtjes vanuit de mist te voorschijn komen. Horses in the mist? Toen we dichter bij kwamen rijden er zelfs mensen op paarden in galop naast onze auto. Uiteindelijk kwamen we op een stuk terrein waar er heel veel paarden stonden. Het duurde niet lang of we mochten op de paarden klimmen, erg onwennig was het nog wel zo op een toch wel klein paardje, vooral nadat we eerst over een vlak stuk hadden gereden kwam er een steile helling dat was toch wel erg eng. Tijdens het eerste vlakke gedeelte doemde er uit de mist een best wel grote tempel zeer indrukwekkend gezicht zo half in de mist met tegenlicht. Vlak onder de krater moesten we het laatste stuk te voet door middel van 250 treden. Het was een vermoeiende klim vooral door de hoogte van ruim 2000 meter, daar kwam nog bij dat de zwaveldamp vanuit de krater naar beneden kwam, behoorlijk op je keel slaat. Het uitzicht in de krater was niet erg bijzonder je ziet de damp vanaf beneden komen en omdat het zo een grote wolk is zie je maar weinig van kan zien. Wat wel erg mooi is is het uitzicht op de vulkaan er naast die uit een wolk er uitsteekt. Het lijkt dan wel een filmset. Terug naar beneden ging zowel op de trap als te paard erg goed en was minder eng dan naar boven. Bij de vlakte aangekomen stond Nancy ons alweer op te wachten.

2 12
3 4

Met de Jeep weer terug naar het hotel voor het ontbijt. Rond half negen stonden we klaar met de koffers voor de deur.
Via dezelfde weg als gisteren gingen we met haar spelden bochten weer terug naar beneden.
Op weg naar ons laatste hotel op Java reden we door verschillende dorpjes en blijf je toch elke keer weer over verbazen wat je op een brommer kan meenemen. Morgen is het einde van de Ramadan en nu zie je regelmatig een brommer met twee personen en daar tussen een geit of schaap op zijn rug liggen. Onderweg liet Nancy ons nog verschillende producten zien die op Java voorkwamen zoals Kapok, tabak, suikerriet en zelf kocht ze onderweg nog een hele grote tros bananen voor 5000 rupiah en dan is nog geen 40 euro cent.e
Rond vier uur kwamen we bij ons hotel aan Margo Utomo Hill view cottages te Kalibaru. Deze cottages zijn een stuk beter dan die van gisteren. Buiten is een zeer mooie tuin met veel bloemen en nog geen 10 meter van onze deur vandaan stroomt een rivier het is erg rustgevend. De kamer is eenvoudig maar netjes en alleen voorzien van een ventilator.

Selamat Ihul Fitri !!! Vandaag is het einde van de Ramadan en reizen zo'n 20 miljoen Indonesiërs door het land heen naar familie. Dit betekende ook druk op de weg naar Bali en op de veerboot. We vertrokken daarom al om 7 uur 's morgens op weg naar de haven nog altijd ruim anderhalf uur rijden.
Bij de haven was het echt gekkenhuis auto's stonden in een uren lange file om op de veerboot te komen wij gingen zonder auto dus konden makelijk mee. Na een overtocht van nog geen drie kwartier waren we op Bali en kon de klok weer een uur vooruit, 1tijdverschil met Nederland is nu 6 uur. Nancy nam contact op met de reisleider op Bali die vast stond in de file, maar 10 minuten later kwam die en namen we afscheid van Nancy.
Wat meteen opvalt op Bali is dat het een stuk rustiger is met verkeer, schoner en elk huis heeft een tempeltje of tempel in de tuin staan. De rit duurde maar liefst drie uur en onze reisleider vermaakte ons door wat meer te vertellen over omgeving, cultuur en zijn studie Nederlands.
Mercure Sanur Hotel is ons onderkomen voor de komende dagen voor weer richting Nederland gaan. Het entree van het hotel is al erg hoopgevend voor hoe de kamer er uit gaat zien. Een groot entree met grote ventilatoren aan het plafond en aan de rechterkant de receptie waar we plaats konden nemen op een bankje en de gewoonlijke papieren weer moesten worden ingevuld. Hierna werden we door dezelfde persoon naar onze kamer gebracht, deze kamer is echt heel erg mooi alles ziet er erg modern uit twee queensize bedden een luxe bad kamer zonder bad maar een heerlijke douche, airco en satelliet televisie met ontzettend veel kanalen. Het hotel is niet erg groot dus is alles op korte loop afstand zo zijn we zo op het strand en zijn er zelf nog bedjes vrij.
Laat in de middag hebben we nog even een rond om het hotel gelopen om te kijken of er nog leuke restaurantjes of winkeltjes zijn in de omgeving. Wat blijkt niet aan de voorkant van het hotel maar aan de strandzijde zitten als je naar rechts loopt verschillende eet tentjes waar je goedkoop kan eten en als je naar links loopt verschillende winkeltjes en meer hotels. 's avonds hebben we nog even in het restaurant van ons hotel gekeken wat de prijs is echter die zijn toch wel duur vergeleken met de restaurants waar we de afgelopen dagen hebben gegeten. We zijn even gaan kijken bij het hotel ernaast die hebben een Italiaans restaurant en hebben we een heerlijke pizza gegeten voor nog geen 6 euro per persoon.
13 oktober
Echt een luie dag is het geworden met lekker aan het strand liggen zoaf en toe het zwembad in duiken en een slaapje doen ons bedje. 's Middags met de pendel bus naar Hardy's geweest een warenhuis in Sanur met een zeer westerse omgeving in Hardy's zit een supermarkt en verdiepingen met verschillende souvenirs voor hele lage prijzen. We hadden maar meteen een aantal souvenirs gekocht en beneden in de supermarkt boodschappengedaan. Beneden bij de ingang zit ook nog een Nederlands eettentje genaamd Amsterdam waar ze broodje kroket en frikadel hadden, dat moesten we natuurlijk even proberen en hmmm die smaakte heerlijk zeg. Omdat het nog wel even duurde voor het pendel busje kwam zijn we nog even de winkelstraat ingelopen en daar zaten nog veel meer restaurantje die er allemaal erg netjes en westers uitzagen zeker iets voor de komende dagen.
Zondag 14 oktober 2007
De eerste helft van de dag zag er eigenlijk het zelfde uit als gisteren na een heerlijk ontbijt op het strand liggen. Rond een uur of twee zijn we maar eens gaan kijken of we een duikbasis konden vinden die voor een redelijke prijs duiken aanbod. Eerst brachten we een bezoek aan Atlaticdivers die hadden gisteren een zwembad demonstratie gegeven. Maar helaas die bleek met 75 euro wel erg duur te zijn. Dan nog even na vragen bij de duikbasis net naast ons hotel en die vroegen voor dezelfde duik 80 dollar en met de huidige dollar koers scheelt dat we. Buiten dat waren we dan de enige twee duikers met de divemaster.
's avonds weer naar Hardy's voor de nodige boodschappen en een aantal souvenirs.
Maandag 15 oktober 2007
Na een lange tijd ging de wekker vandaag weer eens vroeg af namelijk 6 uur want om 7 uur zouden we vertrekken naar de andere kant van het eiland om er twee duiken te maken. De toch duurde net iets meer dan 2 uur best we een lange rit maar goed dan zie je meteen wat van het eiland.
De eerste duik was Te.... het strand. Via een kiezel/stenen strand moest je het water in best wel moeilijk zo zonder schoentjes. Het eerste gedeelte was niet zo interessant veel stenen en nog weinig leven. Pas na zo'n 5 a 10  minuten werd het mooier en was er ook  meer koraal en vissen. wel leuk om te zien dat er ontzettend veel verschillende vissen zijn, sommige vissen zien er net even anders uit dan we van Egypte of de Antillen kennen.
De tweede duik was na een korte pauze van nog geen uurtje. Het was het wrak van een oorlogsschip van de Amerikanen die inde tweede wereld oorlog  hier voor de kust is gezonken. Het wrak begint rond een meter of 6. Niet veel is er meer van het schip over maar het is wel prachtig begroeid met koraal ener zwemt ook veel vis omheen. Op de terugweg hadden we nog een zeer sterke stroming en dan mis je toch we je eigen duikspullen want met die kleine vinnen kom je niet ver.
's Avonds zijn we van uit het hotel naar rechts gelopen en een van de eerste restaurantjes die je tegen komt na nog geen 200 meter is Mama Putu. Meteen maar even gaan eten en we moetenzeggen wel heel erg goedkoop een vruchtensap kost 6000 rupiah dat is dus 50 eurocent de rest van het eten is ook erg goedkoop de totaal prijs kwam op 7 euro voor twee personen dat waren twee maal 3 loempia's een cheese burger en een Gado Gado plus vier maal vruchtendrank. Ja dat is weer wennen volgende week in Nederland. Na het eten zijn we verder de winkel straat ingelopen tot aan Hardy's en daar namen we de Shuttle bus weer terug naar het hotel.
Dinsdag 16 oktober 2007

1Vandaag niet zo heel vroeg op pas om acht uur ging de wekker. Om 9 uur zou de bootvertrekken om twee duiken te maken bij de eilanden voor de kust. Ik (xander) ging dit keer alleen mee met deze duiktrip waren ook nog twee andere Nederlanders mee. Duik nummer 1 cristal bay al voor ik het water insprong zag ik al hoe helder het water was. Het eerste gedeelte wasvrij vlak maar later werd het een glooiend landschap. Onderweg kwamen we nog een aantal duikers tegen die een handsignaal gaven die voor mij totaal onbekend was. Een paarminuten later werd het voor mij wel duidelijk toen de Divemaster in de diepte wees en ik twee Maanvissen zag. Meteen zelf ook de diepte in en proberen zo dichtbij mogelijk te komen. Wat zijn die vissen toch ontzettend groot, ze komen vanuit de diepte om zich door kleine visjes te laten ontdoen van allerlei parasieten. Daarna verdwijnen ze weer de diepte in. In totaal heb ik er vier gezien en ook heel mooi kunnen fotograferen.
De tweede duik was een drift duik, go with the flow, heerlijk je door de stroming mee laten nemen over het rif heen. Ook hier koud en zeer helder water.

Meer onderwater foto's op klik hier!

Dit is echt een relax dag lekker uitslapen tot een uur of 9 daarna ontbijten en dan lekker op het strand liggen tot een uurtje of 12, want om een uur hadden we afspraak bij de schoonheidssalon Xander zou een totale lichaamsmassage krijgen en Wendy een gezichtsbehandeling.
Het was een heerlijke gewaarwording om zo een uur lang verwend te worden voor 55.000 rupiah per persoon dus 4,58 euro per persoon waar kan je dat nog vinden in Nederland.
Donderdag 18 oktober 2007
Wat horen we nu zo 's morgens vroeg? Dat hebben we wel heel lang niet meer gehoord regen !! Maar ach zo snel de bui komt is die ook weer verdwenen. Vandaag dag een van onze terug reis die we etappes gaan doen. Gisterenavond hebben we al een groot gedeelte van de koffers ingepakt dus hadden we deze ochtend alle tijd. Na het ontbijt eerst nog even onze naam bordjes op gehaald in het dorp en daarna uit checken.
Pacto onze reisorganisatie ter plaatse was netjes op tijd en we waren de enige die naar het vliegveld werden gebracht dus we zaten weer royaal.
De vlucht naar Kuala Lumpur duurde maar 2,5 uur. De douane en bagage afhandeling ging allemaal verbazend snel en voor we het wisten zaten we al in het busje op weg naar ons hotel. De reis duurde ruim een uur door de drukte op de weg maar gelukkig niet zo een gekke huis als in Indonesië. In de verte zagen we de Pretoras twin towers al aan de horizon, ze kwamen steeds dichter bij en wat zien ze er toch ontzettend mooi uit. Niet ver er vandaan was ons hotel Crown Princess.
Onze kamer was op de 22 verdieping van de 34 verdiepingen hoog gebouw, met een prachtig uitzicht over een gedeelte van de stad en de Twin towers.