laatste wijziging 21 Juni, 2009

homeCalifornie 2009yucatanmarsa_alamcuracao2002 californieturkijelondenmalediven

Dinsdag 8 augustus 2000
Na een vlucht van ongeveer 3 uur en 20 minuten waren we dan eindelijk geland in Daleman. De temperatuur was al meteen lekker warm ik denk een graad of 35. De hostess van Olympia stond ons al op te wachten. Met de bus werden we naar Marmaris vervoert. Doordat het al donker was geworden hadden we geen indruk van het land kunnen krijgen en duurde de rit voor ons gevoel wel erg land. In totaal bijna anderhalf uur in een bus zitten is niet leuk als je niet naar buiten kan kijken waar je rijd.

Ik denk dat we rond een uur of elf half twaalf ’s avonds in ons hotel aankwamen. Op onze simpel ingerichte kamers aangekomen trokken we meteen simpele kleren aan en gingen nog even de stad in.

Woensdag 9 augustus 2000
We werden ’s morgens door Olympia opgehaald om een ochtend allerlei informatie te krijgen of Marmaris en de gewoonte van de Turken. Na de korte uitleg en promotie van hun excursies, we hebben alleen Turksbad geboekt bij Olympia want zoals je in onderstaand schema kan zien is het goedkoper zelf iets te regelen, kregen we een korte tour door de haven en bazaar van Marmaris.

Schema prijs verschillen (gulden)
Bestemming Olympia Andere Organisatie Naam Reisbureau
Turksbad 25,- (niet alles) 34,- (alles) Cagdas Tour
Pamukkale 75,- (inclusief ontbijt) 45,- (inclusief ontbijt en lunch) Cagdas Tour
Dalyan inclusief lunch 60,- 50,- Deniz Tour
Jeep Safari 75,- 40,- Cagdas Tour
Efese 85,- 60,- Cagdas Tour

Zondag 13 augustus 2000
’s Morgens vroeg op gestaan want vandaag zouden we onze eerste excursie maken en wel een hele dag op een boot en van baai naar baai varen en dat voor 20,- p.p. (boeken in de haven).
We hadden op het bovenste dek plaats genomen en konden genieten van het mooie uitzicht over de zee. We voeren langs Icmeler naar de eerste baai Aquarium Bay. Daar konden we onze eerste duiken nemen in het prachtig heldere water.
 Die ochtend en middag deden we nog meer baaien aan en brachten we ook nog een bezoekje aan  de fish-farm. Al moet je daar ook niet te veel vorstelling bij maken want het is niet meer dan een grote school met vissen.

Maandag 14 augustus 2000
Deze ochtend zouden we de enige excursie doen die we bij Olympia hadden geboekt. We werden rond 10.00 uur opgehaald voor ons Turksbad. We zouden heerlijk verwend worden met wissel baden, scrubben en een korte massage.  Nadat we ons tot onze badkleding hebben uitgekleed begaven we ons naar de sauna waar we ongeveer 15 minuten in zouden klaar stomen voor de volgende kuur. Maar tot onze verbazing werden we al na 5 minuten uit de hete sauna gehaald om in de grote badruimte plaats te nemen voor de wissel baden. Het was een grote vierkante zaal, met een kopel dak dat was voorzien van verschillende gaten waardoor het licht van buiten naar binnen kon komen. Aan de zijkant van de zaal waren verschillende kranen met koud en heet water. De bedoeling was om de lichaam de ene keer met koud en dan weer met heet water te over gooien. Dit zou de bloed omloop stimuleren. In het middel van de zaal was een enorme grote steen die gloeiend heet was. Na een tijdje kwamen er vier mannen de zaal binnen. Die een voor een iemand uit de groep nam . Eerst kreeg de een scrub beurt om alle dode huidcellen van het lichaam te halen. Alleen moet dat dan wel wat langer gebeuren want zoals hun dat deden leek het meer op poetsen. Daarna werd je door een ander overgoten door heet echt heel heet zeepsop. Waarna hij dit over je gehele lichaam werd uit gesmeerd. Toen iedereen behandelt was konden we naar de bar toe. Op weg daarnaar toe werden nog enkele badlakens om ons heel gegooid zodat we het niet koud zouden krijgen.
Dit alles heeft nog geen 45 minuten geduurd. Als je het mij vraagt is dit veel te kort voor zoveel geld!

Donderdag 17 augustus 2000
Om half 10 ligt er tussen al die kleine bootjes een grote cruise boot waar wij die dag op gaan om een tocht van ongeveer 3 uur gaan maken naar het plaatsje dalyan. Een boot met jong en oud vaart uit de haven op naar de modderbaden.onderweg krijgen we een lunch geserveerd wat bestond uit koude spaghetti en brood en hamburgers. Toen we bij Dalyan aankwamen werden we met kleine bootjes opgehaald en als eerste naar het schilpaddeneiland gebracht om daar een frisse duik te maken. je mag binnen een bepaalde lijn niet liggen met je handdoek omdat schilpadden daar eieren kunnen leggen Het is een heerlijk zandstrand met hoge golfen. Het vreemde is dat aan het ene stuk van het eiland zout water is en aan de andere kant zoet water en er zit niks tussen voor de rest. Na ongeveer een uur gaan we met dezelfde bootjes door de biesbos, gewoon een heleboel riet, we vaarden ook langs koningsgraven die hoog in een berg zijn gemaakt. En toen was het zover de modderbaden, de bedoeling is dat je zelf insmeer met modder en dat je dat 45 minuten in laat trekken. het bad is misschien 3 bij 4 meter en daar zitten dan ongeveer 75 man in zich in te smeren. Het erge is dat er zwavel in de modder zit en dus ongelooflijk stinkt. Als je daar rondloopt is het net een mummie eiland al die mensen onder de modder je lacht je kapot en dan het erge het van je af wassen het zit zo aan je vast dat het moeilijk gaat.

Zaterdag  19 augustus 2000
Pammukella
Gaap!!! daar sta je dan om 7 uur in de morgen te wachten op de bus voor een dagtocht. De reis ging vandaag naar Pammukele een plaatsje 3 uur van Marmaris af. De reis verliep voorspoedig en onderweg gingen we ontbijten wat
niet echt te eten was. oud stokbrood met instant thee niet echt een succes. Na de lunch gingen we naar de berg, wat opvalt is dat er in het binnenland een berg ligt en op die berg is het helemaal wit, dat komt door het kalkwater dat uit het niets uit de grond komt boven aan de berg en dit al eeuwen al bestaat. je denkt dus dat in oostenrijk ben, het lijkt wel sneeuw. Als je berg oprijd dan kom je langs graven van tig jaren geleden van de (Grieken) en ook langs een stadion die ze opgegraven hebben en die je ook kan bezichtigen. Als eerste gingen we naar de kalksteenterrassen toe en moesten we voordat we erop mochten onze schoenen uitdoen. Het viel op dat het water dat uit de grond omhoog kwam warm is en wit van de kalk. Wat wel te zien was en dat ook jammer was dat de bevolking zelf dingen hebben gemaakt van beton eromheen niet echt origineel meer. Daarna was er nog tijd om in een bad van rood spa water te zwemmen om af te koelen daar hebben we dan ook maar gretig gebruik van gemaakt de kosten waren iets van 7,50 p.p. Dat was een bad van ongeveer 38 graden en als je er in zwemt springt het koolzuur omhoog een hele leuke belevenis dus. Om 4 uur werden we weer opgehaald met de bus om weer naar het hotel toe te keren. Het was een leuke en leerzame dag en iets wat je maar 1 keer in je leven

Berg Pamukkelle
Natuurlijke bron met koolzuur !!!